Lågenergilaser – så funkar det

Laserbehandlingen = energi som läker din kropp

Våra kroppar är designade för att använda energi som läkning. Denna energi skapas i dina celler.

Ibland har vår kropp inte tillräckligt med energi för att på ett tillräckligt sätt ta hand om dem processer som är nödvändiga för att upprätthålla hälsa. Vi kan då med hjälp av lasern ge energi i form av ljus som dina celler kan använda för att öka läkningsprocessen i kroppen.

Den laser jag använder är en lågenergi laser (LLLT), den kan inte skada eller bränna huden. Lågenergilaser (LLLT) aktiverar på cellnivå.

Mitokondrien – din kropps energifabrik

Mitokondrien är en energifabrik inne i din cell som producerar den energi som din kropp behöver. Om du har en skada, ett sår eller en inflammation så är det just mitokondrien som behöver energi för att ge dig läkning.

När en kropp är skadad så är mitokondrien också skadad vilket försvagar kroppens naturliga läkningsprocess. Lågenergilaser hjälper till i denna process då ljuset skapar en kemisk reaktion på cellens membran, kallas för Cytocrome C och som startar igång mitokondrien så att den arbetar snabbare och på så sätt producerar mer energi; upp till 400% mer energi enligt studier och forskning.

Laserljuset vidgar även blodkärlen så att tillströmning av blod ökar, vilket också bidrar till bättre läkningsprocess.

Högre energi i dina kromoforer

När ljuset träffar vissa molekyler, kallad kromoforer, orsakar fotonens energi elektroner i dessa molekyler att upphetsas och hoppa i banor med högre energi och effektivt lagra energi i molekylen.

Cellens mitokondrier antas innehålla sådana kromoforer, vilket gör att de kan lagra mer energi för att användas i de biokemiska processerna som mitokondrierna slutför. Mitokondrier använder sedan denna energi för att öka produktionen av viktiga ämnen i kroppen.

Laserbehandling hos Vital Laserklinik

Vital Laserklinik har både utrustningen och kunskapen för denna innovativa behandlingsform med lågenergi-laser med klinisk evidensbaserad teknologi.

Den laser jag använder är unik – jag kan ställa in den frekvens jag vill jobba med.  Dessa ljusbehandlingar kan därför även kallas för frekvensmedicin eftersom de verkar vid olika frekvenser.

Laserterapi som behandling

Genom åren har kall- eller lågnivå laserterapi (LLLT) blivit ett hett ämne i det medicinska samfundet. I takt med att mer forskning om kall laserteknologi bedrivs börjar kliniker över hela världen inse de många fördelarna som lågenergilaser kan erbjuda.

Lågenergi laserterapi ( LLLT) eller fotobiomoduleringsterapi, är en typ av fototerapi utformad för att reparera vävnad, minska smärta och inflammation, reducera fett och ge andra fördelar för patienter i både medicinska och veterinär behandlingar. Funktionerna hos LLLT har använts vid smärtlindring i över 50 år.

Under en behandlingsplan placeras en liten enhet som avger laserstråle med synligt ljus. De låga nivåerna av ljus tränger igenom vävnaden utan att värma eller skada huden.

LLLT kan stimulera alla typer av celler, inklusive muskler, ligament, nerver och brosk. Denna stimulering av ljusenergi fungerar som fotosyntes i växter, eftersom den absorberas och interagerar med ljuskänsliga komponenter i kroppens celler.

Behandlingen främjar kroppens naturliga läkning – vilket kan ha hindrats genom vävnadsskada – genom att stimulera mitokondrier och uppmuntra cellerna att producera mer ATP.

Gå ner i vikt? Så här funkar laserbehandling för fettreducering

Varannan svensk har övervikt som kan leda till andra sjukdomar som diabetes, hjärt-/kärlsjukdom mm. Vill du förebygga din hälsa så kan du göra det genom behandlingar med Verju. Eftersom du får en minskad aptitnivå är detta en bra metod även för dig som har besvär med sug efter sötsaker eller annat som får dig att öka i vikt.

Hur fungerar det?

Det gröna laserljuset träffar fettcellerna och efter 6 minuter är fettcellen punkterad och fettet sipprar ut ut cellen. Effekten av detta blir att ditt fettlager minskar. Efter en behandling pågår processen i kroppen i upp till 72 timmar, sedan stänger cellen den temporära poren.

Det överflödiga fettet tar kroppen hand om genom lymfsystemet, därför är det bra om du är en person som hålla igång och lever sunt för optimalt resultat.

Hur just din kropp tar hand om fettet är individuellt och går att påverka, men fettcellen töms – om det är det ingen tvekan.

Fler goda effekter av behandlingen

Samtidigt stimuleras och förstärks kollagenet i huden, vilket förbättrar den allmänna utjämningseffekten på huden.
Förutom fettreduktion hjälper Verju till att minska aptitnivåerna, de flesta känner redan efter en behandling att sockersuget försvinner vilket är en fördel för den som önskar minska i vikt.

Studier visar även att höga blodfetter sänks, inflammationer reduceras och kroppens egen läkning och återhämtning boostas, tack vare ökad energiproduktion i mitokondrien

Tänk, nu kan du minska i vikt och i omfång och få bort de irriterande celluliterna, utan att:

• Skära i huden
  • Vara sjukskriven
  • Smärta
  • Beröring

Men fungerar det verkligen?

Ja, denna laser har genomgått studier i klinisk miljö och har fått ett FDA-godkännande med högsta betyg (501k) och metoden är klassad som icke tillfällig av FDA.

Studierna är placebo-kontrollerad, randomiserad, dubbelblind, parallellgrupp och multicenter klinisk studie.

Vilket betyder:
Placebo kontrollerad: En grupp med äkta laserteknik och en grupp med falsk teknikutrustning, oftast med LED.

Randomiserad kontrollerade: Läkaren kan inte välja klienters ursprung, kön, ålder.

Dubbelblind: Varken läkaren eller klienten vet om man är med i placebogruppen eller ej

Parallellgrupp: Många deltagare i olika grupper, upp till 600 deltagare.

Multicenter: Studierna utförs på flera oberoende platser ovetandes om varandra.

Verju – medicinsk laser för fettreducering

Erchonia har tagit fram en medicinsk laser, Verju, som hjälper fettceller att släppa sitt innehåll, triglycerinet. Den är smärtfri, utan biverkningar och gör sitt jobb. Centimeter för centimeter försvinner från fettdepåerna, helt utan att skada varken fettcell eller något annat i kroppen.

Studier visar att höga blodfetter sänks, inflammationer reduceras och kroppens egen läkning och återhämtning boostas, tack vare ökad energiproduktion i mitokondrien.

Om Erchonias Verju

• Det är den första FDA (510K) godkända medicinska lasern. Det är en smärtfri icke-kirurgisk behandling med kall-laser som inte har några bieffekter. Den bevarar biologiska funktioner genom att inte förstöra fettcellen.
  • 360 graders täckning av kroppen.
  • Ett genomsnittligt resultat på 15 centimeters minskning på 6 behandlingar utan livsstilsförändringar (6 st mätpunkter) och stora förbättringar i utseende av celluliter (FDA (510k) på celluliter).
  • Snabba behandlingstider.
  • Godkänd för behandling av överviktiga patienter.
  • Resultat klassas som ”icke-tillfälligt” av FDA.
  • Verju används av stora fetma-kliniker runt om i världen och i Sverige.

Fördjupa dig kring lågenergilaser:

Kunskap & forskning

Vad är frekvenser?

Allt – ja allt levande har en viss frekvens och intensitet, vilket innebär att det vibrerar vid en viss våglängd. Dessa använder jag i lasern

Läs vidare »